25.2.12

сарва бхутани ча атмани

П.: Преди три месеца Шри Кришна отново се появи пред мен и ми каза: „Защо ме молиш за ниракара упасана? Себето е във всичко и всичко е във Себето (сарва бхутешу ча атманам сарва бхутани ча атмани).
М.: Това съдържа цялата истина. Дори това знание е индиректно (упачарика). Всъщност няма нищо освен Атман. Светът е единствено проекция на ума. Умът възниква от Атман. И така, Атман е Единственото Битие.
П.: Все пак е трудно да се осъзнае.
М.: Няма нищо за осъзнаване. Той вечен, чист, буден и свободен (нитя, шуддха, буддха и мукта). Той е естествен и непреходен. Няма нищо ново за постигане. От друга страна, човек трябва да се освободи от невежеството си. Това е всичко.
Това невежество трябва да се проследи до източника му. За кого е това невежество? За какво човек е невеж? Има субект и обект. Тази дуалност е характеристика на ума. Умът произлиза от Атман.
П.: Да. Самото невежеството не може да съществува.
Най-накрая той се отдаде, казвайки: „Също както докторът научава кое не е наред с пациента и го лекува според диагнозата, нека така стори и Бхагаван с мен.”
Той каза също, че е загубил всякаква склонност да изучава книги и да се ръководи от тях. - Разговор 104
- Рамана Махарши

No comments:

Post a Comment