23.9.11

ФСБ: Интервю с Румен Бояджиев - баща и син

Все още ли ФСБ значи Формация Студио Балкантон за вас или има вече друго тълкуване?

Баща: Това име вече загуби първоначалния си смисъл. То имаше смисъл, когато бяхме формацията към студиото на Балкантон. Сега за нас това значи една институция, която е запазила своята религия, защото ако нямаш религия за тези неща, ти я превръщаш не в институция, а търговски инструмент. За нас ФСБ никога не е била търговски обект. Изхранваме се с други неща. Максимума, който сме постигали финансово, е да не загубим. ФСБ винаги е била нещо като църква, като клуб, в който има малко хора, които имат нужда да се занимават с музика. Това, което ни сплотява, е усещането, че хората имат нужда от това, което правим. Това е едно благородно чувство за удовлетворение. Особено когато виждаш, че хората се интересуват – например новият албум е изтеглен от сайта около 450 хил. пъти. Тези неща няма как да се обърнат в пари.

Син: В момента тези три букви заемат цялото ми ежедневие. Според мен връзката с студио „Балкантон” не е загубена. Балкантон беше символът на музикалната култура в тази държава и тя го унищожи. Името на групата напомня за неговото съществуване. Сега нямаме такава организация.

Защо пуснахте албума си „FSB.” безплатно онлайн?

Според мен ако го бяхме пуснали в продажба, щеше да стигне до много малко хора. А ние имахме нужда да се чуе. По-добре да стигне до много хора без да спечелим нищо, отколкото да не стигне до много хора без да спечелим нищо.

Какво е FSB Symphony?

Баща: За нас това беше нещо като катарзис и може би най-голямото музиканстко предизвикателство. Това са 90 души на сцената. Симфоничният оркестър е най-старият човешки апарат, който е в състояние да изрази всички емоции и абстракции, които музиката носи. Той допуска една голяма илюстративност в музиката и сега си давам сметка, че сме се занимавали да пресъздаваме оркестър със синтетайзъри. Мащабен проект, който не може да се осъществи без подкрепа от различни обществени сили. Нещо, което винаги сме отлагали. Ние сме първите български изпълнители, които ще свирят със симфоничен оркестър. В началото всичко изглеждаше много просто, сега разбира се, е доста по-сложно. Но никакъв звукозапис не може да се сравни с живи 90 човека, които свирят на сцената. Това е гигантска човешка енергия, само си я представете!

Син: Проект, по който работя цяла година, ежедневно по осем часа. Нещо много чакано, което се радвам, че успяхме да осъществим въпреки цялата бумажтина в България.

От кого е повлиян проектът?

Баща: Такова нещо всъщност никой не е правил. Обикновено оркестърът допълва музиката на изпълнителя – като при Металика или Стинг, например. Целият окестър се увива около изпълнителите и се наглася към тях. При нас оркестърът действиетелно изпълнява музиката на ФСБ. Това е нещо като мюзикъл или филмова музика. Това е по-скоро симфоничен концерт – в него почти няма рок енд рол.

Защо пропадна концертът в Бургас?

Баща: Общината не успя да ни осигури необходимите организационни условия. Те искат да си платим хотела и озвучаването, което е смешно. Те ни казаха, че сме външна продукция. Как станахме вътрешна продукция в Пловдив, а в Бургас сме външна? За съжаление, Бургаската филхармония беше много добре подготвена, но явно други неща са по-важни. Ние дори не искаме хонорар, искаме просто да го организират.

Как решихте Румен Бояджиев-син да направи оркестрациите?

Баща: Румен е уникално подготвен. Той може да пише партитура на пейка в парка без пиано. От новото поколение не познавам такива оркестратори. Той твърди, че тази музика е предопределена за оркестър. Не сме очаквали синовете ни да станат музиканти, но при всички положения загубата от това те да станат музиканти, беше те да станат едни меломани – да познават цялата музика, да са пълни с дискове вкъщи, по-лошо от това не можеше да стане. Аз не виждам какво лошо може да се случи с едно дете, което се занимава с изкуство. Само може да се облагороди. Рискът беше малък нещо лошо да се случи, но рискът беше голям те да станат музиканти. Нямаше как да не попият, защото те слушаха тези дискове, които ние слушахме вкъщи, тези коментари, които правехме и това изгради ценностна система към музиката, която прерасна в някаква отговорност. Другият ми син пък е DJ в Ибиса. Във Facebook едва ли не ни обвиняват в някаква музикална шуробаджанащина, не мога да разбера защо се дразнят хората – в България останаха толкова малко музиканти, които знаят какво правят. Никой не говори за това как свирят, а за това, че са ни синове. Аз им отговорих, че сме свободно предприятие и ако искаме ще си вземем и жените и децата! Защото, както знаете, и жена ми (Даниела Кузманова, бел. ред.) пише текстовете.

Син: Защото обичам тази работа, идва ми отвътре и човек има шанс да стане добър само в нещо, което обича. Ако обичаш търговията, ще бъдеш добър търговец, ако обичаш музиката, ще бъдеш добър музикант. Получих много свобода и доверие при оркестрацията, които се надявам да не съм проиграл. Според мен няма нищо лошо човек да работи с родителите си, които са го възпитали, отгледали и научили. ФСБ заема много голямо място в моя живот. Благодарение на ФСБ аз съм получил добро музикално образование и възможност да работя в тази професия, която е много трудна. Тази приемственост за мен е изключително важна.

Кои 3 албума бихте взели със себе на самотен остров?

Баща: Gino Vannelli - Canto, George Duke - Guardian of the Light и Yes – Talk.

Син: ФСБ – 78 Оборота, Панчо Владигеров и Морис Равел.

Какво слушате в момента?

Баща: В момента ми е много приятно да слушам RnB. Сега като стана такъв феномен на улицата, малко ми омръзна обаче. Слушам Earth, Wind & Fire редовно вкъщи, Pat Metheny – Secret Stories – изключителен албум. И по-ранните албуми на Sting. Sting ми е много любим, но понякога се усеща как той малко дърпа нещата назад, към себе си, за да не отиват много-много към другите музиканти. А аз много харесвам неговия китарист – Dominic Miller.

Син: Италианска опера, Николай Капустин, Хърби Хенкок, Тото. Напоследък чух един млад контрабасист, който прави страхотен импресионистичен джаз – Авишай Коен. Но изучавам музиката, минавам я на рентген. Аз никога не мога да слушам музика за удоволствие – след първите два такта аз вече слушам какво се случва вътре.

Коя е любимата ви песен на ФСБ?

Баша: Напоследък започвам да си давам сметка – особено покрай този концерт, че песента „В средата” има голямо значение за мен. Тя е изключително трудна за пеене - с високи тонове, почти в диапазона на Лили Иванова и се притеснявам там да не рухна. А и текстът на Калин Донков има такова култово значение за мен, енергийно ме смачква, просто ме каптира и аз прави много усилия да не се разплача.

Син: Може би „Протегнах две ръце”. Тя се получи най-емоционално според мен за концерта. Получи се нещо ново като концепция и много ми хареса.

Какво щеше да стане, ако се бяхте родили на Запад? Щяхте ли да достигнете ранга на Genesis или Gentle Giant?

Баща: Аз четох някакви интервюта на втория ни албум в международни сайтове, че го считали за едни от най-актуалните албуми за онова време (78 г.), дошли от абсолютно непредвидими места и че само групи като Genesis, Yes и Gentle Giant са имали подобна стойност. Така че можи би бихме имали такъв шанс, ако се бяхме родили на Запад. Основното препятствие пред ФСБ е, че ние никак не се харесахме на английски. Защото ако имахме самочувствие, че можем да изпращаме правилни послания на английски, щяхме да имаме много по-голяма аудитория.

Син: Щяха да бъдат много повече. По простата причина, че Genesis и Gentle Giant са верни на един стил, от който не мръднаха в цялата си кариера. Докато ФСБ имат една типична българска черта, която е положителна – те се прехвърлят от джаза към рока, асимилират се с времето. Разнообразието на тяхното творчество щеше да им донесе повече почитатели от най-различни социални групи. Докато при Genesis и Gentle Giant нещата са много интелектуални и те задържаха този стил, което не е лошо. Но музиката на ФСБ е по-комерсиална и щеше да стигне до повече хора.

Какво е музикалният експеримент за вас днес?

Баща: Аз се страхувам от думата „експеримент”, защото ние всички се занимаваме професионално с музика и имаме класическо образование. В думата „експеримент” се корени най-страшният възможен вирус, понеже хората не могат да разберат дали една музика е случайна шарлатания. Те виждат разлята боя, върху която е ходил кон и казват „Ей това е изкуство!” А всички ние знаем, че това е пълна шарлатания.

Син: Експерименталната музика е музика, направена от хора, които не знаят как се прави музика. Не може да екпериментираш преди да си овладял перфектно класиката и да познаваш всяка една нота от творчеството на всеки един композитор. Тези, които експериментират, повтарят и то доста глупаво, неща, които са измислени много, много отдавна. Аз мисля, че в музиката може да се измислят още неща и дори връщането към старото, към класическата музика, сега направено, то не може да повтори по никакъв начин това, което е било. Времената са били други. Историята има значение, когато е била настояща. Сега дори ако изпълним Бах, той изобщо не звучи по същия начин. Ние без да искаме правим нова музика и екпериментираме. Но това нещо да се превърне в цел, е просто задоволяване на егото. Може би малко крайно звучи, но така мисля.

14.9.11

Продавам дом, градина, черешови дръвчета, старо легло, маса, три стола, стенно килимче, писма от казармата, сватбени снимки, спомени за куче и пеперуди, детско барабанче от 1947 година, желязна шейна, есенни храсти, бичкия, песен на майка ми, стогодишна лоза, слънце от детството, лятна тъмнина, скарлатина, абитуриентски костюм от 1959 година, залез над Люлин, момиче в Борисовата градина, един час в 275-a аудитория, баскетболен мач в зала "Сливница", кестени, стара пишеща машина, глупава любов, зимни ябълки, летни трамваи, сняг до пояс през 1949 година, първата ми тетрадка с ченгелчета, капан за мишки, напукани циментови стъпала, прогнили тараби, смях в двора, мечти на гимназист, среднощно прекачване през прозореца, гледка към Копитото, детски пеленки от 1968 година, ръка и рамо на скъп човек, звън на камбана, заровен до половината праз, предчувствие за щастие, безвъздушност, хвърчило с канап. София. Вечер.
След средата на месеца - Монреал, Канада, пощенска кутия 15347XM. До поискване.
- Станислав Стратиев

Разплаква...

17.8.11

Интервю с Анеке ван Хирсберген (Agua de Annique, ex-The Gathering)



Здравейте, Анеке! Вече сте виждали българската публика, харесва ли ви?

Обичам българите. Хората на Балканите са много запалени по култура, история, музика и също така са много сплотени и се радват заедно. Много сте гостоприемни, толкова ми харесва тук. Дойдох със семейството си, цял ден се разхождаме по пясъка като вас. Синът ми Фин се изкъпа във водата, докато правихме саундчек. Много му хареса Сега вече спи.

- Каква музика слуша той?

Харесва поп музика с тежки елементи – Black Eyed Peas, Beyonce. Но не му харесват тежките китари.

- В момента записвате новия си албум с Даниел Кардозо от Head Control System – как върви?

Всъшност Даниел и аз написахме всички песни заедно, затова албумът ще има съвсем нова атмосфера и нов звук. Той има брилянтен ум и познава много точно вкуса ми - точната комбинация от тежка, мелодична и поп музика, всички тези елементи, които обичам. Има малко тъмнина, малко светлина, и всичко това той го мискира в тези наистина красиви песни. С него се запознахме на концерт на Anathema всъщност и той ми предложи да ми изпрати своя песен. В мига, в който чух песента, бях спечелена. Чух една секунда от музиката му и си помислих: „Това ще е страхотно!”

- Харесвате ли Head Control System?

Oбичам ги, да. Както и Кристофър Риг, харесвам го по същите причини – той знае много добре как да смесва мелодии с тъмнина в силни песни. Обичам работата му. Не съм мислила за проект с тях двамата, но би било интересно.




Наскоро бяхте с Anathema в Южна Америка – хареса ли ви?

Да, беше страхотно, обичам южноамериканците – може би те общуват по същия начин като вас. Всичко идва от сърцето, сякаш си в топла вана, когато си там. В дните на The Gathering беше лудница, хората се лепяха по стъклата на колите, снимаха ни непрекъснато. Сега имам чувството, че феновете ни пораснаха със самите нас и са някак по-спокойни.

- Разкажете ми за последния албум на Anathema - записахте вокалите за две песни в нeго.

Да, беше прекрасно, защото знам тези песни от преди и те са толкова красиви. Записах вокалите в студиото си у дома и ги изпратих на Дани (Кавана, бел, ред.) като mp3, защото нямахме време да се срещнем.



Мислите ли, че вокалистките в тази сцена получават повече внимание, защото са толкова малко?

Това е добър въпрос всъщност. Може би. Когато се присъединих към The Gathering, нямаше много вокалистки в метъл сцената. Имаше някои като Доро Пеш (от Warlock), но тя е много мъжествена жена. Липсваха по-атмосферични женски вокали. Но също липсваха хора като вас – жени журналисти в тежката музика, жени фотографи в тежката музика. Мисля, че оттогава те се появиха на тази сцена и съм много горда от позицията, която имах в The Gathering като една от първите. Много съм горда, че все още съм част от тази сцена и правя толкова много неща.

- Мислите ли, че новата вокалистка на The Gathering – Силье Вергеланд – се справя добре?

Да, тя има много хубав глас и е добра певица. Хората често идват при мен с думите: „Ооо, не харесвам новата вокалистка, трябваше да си ти.” Разбирам защо те са свикнали с определен звук и с моя глас в тази музика. Но не искам да чувам това. Искам да чуя, че сега хората имат две групи, които харесват. А и мисля, че The Gathering не са написали нито една лоша песен в живота си, така че...




Не ви ли липсват Тhe Gathering понякога? С тях използвахте много по-широк спектър на гласа си. В Agua de Annique звукът е много по-мек, дори поп.

- Чуйте новия албум! Трябва да кажа, че последният ми албум “In Your Room” беше много лек, имаше доста поп в него, но този албум е нещо изключително! В него има много различни вокали – хорали, по-тежки вокали, използвам целия си вокален обхват.

(с) Вестник "Пари"

Интервю със Сел Баламир, вокал на Amplifier



 - Здравейте, Сел! Как сте?

Добре съм, лека лудница е, защото всичките ни инструменти се изгубиха по пътя и се наложи да вземем оборудване назаем от други групи.

- Това е ужасно, ще се справите ли?

Сигурен съм. Човек трябва да има философия за такива препятствия. Нещата са такива каквито са, нали? Работиш с това, което имаш. Пък и има едно златно правило: най-трудните концерти винаги се оказват най-добрите. Когато всичко е наред, концертите са просто ОК, но когато има проблеми, винаги стават страхотни концерти.


- Първо искам да ви поздравя за последния ви албум The Octopus – бях много изненадана от него, толкова много сте се развили, звукът е доста по-контрастен в сравнение с другите албуми.

Много сложен албум е. Не само музиката, но и историята на самия албум – политиката ни спрямо него – решихме да го запишем без помощта на звукозаписна компания. Имали сме толкова много договори с компании, че в един момент решихме, че ще правим каквото искаме. Финансирахме го сами и не знаехме дали въобще някой ще иска да го купи. Но фактът, че реакцията на всички беше толкова добре, доказа, че сме взели правилното решение. Днес сме по-щастливи и по-ентусиазирани с всеки следващ концерт. Защото никой друг не ни подкрепя финансово. И причината за различния звук на последния ни албум, е именно защото бяхме свободни да правим каквото си поискаме. И мисля, че хората усещат тази свобода като го слушат.

- Да, определено. Най-малкото е трудно да ти разрешат да издадеш албум с два диска.


(c) Emanuelle Bello
Вълнуващи времена са. Просто създаваш нещо и не знаеш какво ще ти донесе утрешният ден. Но това е животът, нали? Никога не знаеш къде ще те отведе.



- Дразни ли ви понякога, че ви определят като прогресив рок група?

Не сме прогресив рок група. Ние сме просто рок група. Мисля, че сме чистата форма на това, което трябва да бъде една рок група. Мисля, че тя трябва да има прогресивен елемент, но за нас да си в група не е просто да се събереш някъде да дрънкаш AC/DC и да пиеш бира. За нас музиката е почти духовно преживяване – тя е начин да изследваме усещането да си жив. Така че погледнато от тази гледна точка, сме прогресивни, защото използваме музиката като начин за изследване и не се ограничаваме в някакви идеи за това кое е правилно и кое – не. Ако нещо ни харесва, то е правилно. Например The Octopus няма никакъв строго определен формат.

- Какво всъщност значи да си прогресив днес?

Свирихме с Dream Theater наскоро и мисля, че няма по-добър пример за прогресив от тях – като по учебник. Беше много интересно като свирихме с тях, защото наистина разделихме публиката. Някои хора бяха отнесени от нас, защото когато ние свирим, не стоим неподвижно, свирейки техничарски неща. Можем го, разбира се, и го правим, когато трябва, но на сцената това не е най-важното нещо. Когато свириш по време на концерт, на сцената сякаш разцъфва цвете. И затова е неприятно, че инструментите ни не пристигнаха, защото не можем да се насладим на концерта напълно без оборудването си. Още нещо - струва ми се, че някои хора просто са забравили вълнението по време на концерт. Мога само да го сравня с вълнението си, когато видях Nirvana за пръв път. Просто усещането беше: „Уоооу, какво е това?!”

- Да, но дори Кърт Кобейн в предсмъртното си писмо пише, че това вълнение на публиката вече не го радва и че има чувството, че на сцената е на работа. На вас случва ли ви е?

Не, защото нямаме господари. Кърт имаше своите господари. Не твърдя, че го познавам, никой не може да го твърди, вероятно дори той самият не е познавал себе си. За мен е изключително важно да бъдеш свободен в решенията си. Особено при творческо и свободолюбиво занимание като музиката, просто е противоречие да имаш шеф над себе си. Ако си духовен човек, е много трудно да се примириш с това. И това беше огромен проблем за нас в Amplifier.

- Говорих с Anders от Katatonia и той спомена, че според него звукозаписните компании умират. Съгласен ли сте?

Да, ние сме свидетели на това в момента. Много групи вече качват албумите си онлайн. Ние не сме единствената такава група. Една от главните причини да го направим, беше, че просто нямахме избор. През всичките години и след всичките десетки хиляди продадени албуми, не получавахме нищо от звукозаписните компании. Причината е, че когато продадеш албум през някоя компания, има толкова много хора, които взимат своя дял и накрая до нас достига нищожна част от парите. А в момента печелим достатъчно, че да имаме основен доход и да издържаме семействата и децата си. Това е важно, защото ти дава усещането, че си успял да се справиш сам. Така всичко е много по-жизнено. Да, трудно е и е малко страшно.

- Кое е най-трудното?

Преди просто чакахме телефона да звънне, докато сега гоним възможностите и постигаме всичко сами. Сега трябва всичко да планираме всичко сами и когато си принуден да го правиш, много скоро осъзнаваш: „Та аз мога да го правя!” И ще има много, много, много групи, които ще го осъзнаят. Ето групата Kultur Shock, които свириха снощи, те са невероятни, и те също го правят. Ако пазарът те кара да направиш нещо, го правиш. Така работи икономиката – затова бизнеси фалират, затова някои успяват, а други – не. Защото трябва сам да създаваш възможностите. Аз не съм много по-различен от баща си, който е търговец. Той има свой бизнес, който е изграждал в продължение на 20 години. Да си в група не е много по-различно.

- Какъв бизнес има баща ви?

Продава картини. Винаги съм бил заобиколен от някаква форма на изкуство в живота си. Уча се много от баща си за бизнес взаимоотношенията. Виждам връзките му с хора, които създават изкуство и не получават признание. И тези, които се справят добре, са тези, които са проактивни и поемат ситуацията в свои ръце. Прекарахме 12 години в тази група, мислейки, че просто трябва да свирим музика, а някой друг ще се погрижи за останалото. Не е така. Трябва да се погрижиш сам за себе си – на никого другиго не му пука.

- Кои са любимите ви художници?

Един от най-любимите ми художници е Джордж Раулет (George Rowlett). Баща ми излага много от творбите му. Той е възрастен – около 80-годишен. Прави най-невероятните триизмерни картини – доста импресионистични и цветни. Трябва да се отдалечиш леко от картината и да оставиш цветовете да те залеят – в този смисъл е леко психеделично. Той използва толкова много маслена боя, че създава релефна повърхност – когато се приближиш до картината виждаш толкова много пластове, че е почти триизмерно.

(c) Вестник "Пари"



George Rowlette

15.8.11

Градът – такъв какъвто е...


София ухае топло и мига. Казва:
„Слей се с мен. Заспи във мен.
Сенките ми ще те покрият. Очите ми ще те пазят от невидими вълци. Колите ми ще те подминават без да те видят. Луната ми ще диша в теб.
Спусни се по мен, усети кожата ми под себе си. Гладка и сива. Разровена и грапава.
Аз съм твоя, твоя...
Пътищата ми са твои. Ветровете ми са твои. Нощта ми е твоя. Песента ми е твоя.”
Гледа те тиха и разгърната, голяма и нежна. Разтваря улици и те прегръща.

12.8.11

обичам
да съм
ничия
докато
съм
себе си

- Лидия Кирилова

Little Dragon - Twice

Twice I turn my back on you
I fell flat on my face but didn't lose
Tell me where would I go
Tell me what led you on I'd love to know

Was it the blue night
Gone fragile
Was it both men
In wonder steady gone under
Was it the light ways
So frightening
Was it two wills
One mirror holding us dearer now

Thought I had an answer once
But your random ways swept me along
Colossal signs so I got lost
With so many lovers singing soft

Was it the blue night
Gone fragile
Was it both men
In wonder steady gone under
Was it the light ways
So frightening
Was it two wills
One mirror holding us dearer now

11.8.11

To The Skies From A Hillside

Музиката е друга на колело.
Музиката лети на колело.
Въздушна, кръвоснабдена, жива.
Виждаща смисли и смислена. Нова-нова-нова.
Вятърът обдишва китарите, скоростта се впуска в мелодията, барабаните отмерват пулса на спиците.
Студът разравя сетивата и звукът се влива венозно.
Да се спускаш прав по нанадолнището с музика и вятър в ушите...
Усещането разплаква. Както разплаква дългоочакван секс с любим човек.

10.8.11

Dimholt


Директно в сърцето. Касите отварят рана, палките я разравят, басът се промъква и вокалите се разтварят като цвете. А never-healing wound. Тъмното цвете, което отглеждаме в себе си. Тичинки се увиват около сърцето като струни. Туптят в резонанс. Впиват се с всеки удар на касите. Обичам това цвете.
tired and afraid

25.7.11

октомври 2002

Dark Tranquility - Nether Novas
За свое оправдание, държа да кажа, че е писано преди 9 години под влияние на много My Dying Bride, Dark Tranquility и разбито сърце:

Питай ме как съм...
Представи си най-дълбоката тъга:
Есента
Представи си най-тъжния копнеж:
Червено нощно небе...
Представи си най-дивото отчаяние:
...и свиреп безснежен студ...
Представи си най-разраненото щастие:
...зла и мокра ноемврийска вечер...
...и топлина...и мрак...
Представи си, представи си
Най-безутешната
Тиха
Утешителна апатия:
Празно, оловно-сиво небе
Представи си
топлината-в-мрака, светлината-в-студа
светлината-в-мрака, топлината-в-студа
Представи си
Морето.
Спомни си
Нощната буря
Представи си как чакаш
Най-зловещата песен на вятъра,
най-зловещата песен на вятъра плачещ
и никога, никога вече не ще я дочакаш
Представи си, че нямаш право на смърт.
И ще разбереш как съм.

23.7.11

Детски спомени от Прехода



А Луканов, a Луканов, а Луканов – джастапрас!
Така ни пееха.
Бяхме твърде дребни да знаем думичката „педераст”.
Блага Димитрова стачкуваше в задния ми двор (градинката при гроба на Вазов).
Каза ми, че не е яла от 3 дни.
Ближеше сол и пипер от дланта си.
„Имат вкус на пържола”, каза ми.
Пускахме чай на стачкуващите през прозореца в термос, завързан с коноп.
Пеехме „Аз не съм комунист” като американска поп песен, която не разбираме.
Правехме импровизирани живи вериги в хола.
Гледахме речите на Костов от върховете на дърветата.
Всеки имаше собствен клон на джанката пред Общината.
Дори не се учудвахме на тълпите, стелещи се от Александър Невски, по Цариградско до Младост.
Просто дървета, между които се разхождахме.
Това беше нашето детство – митинги, на които ни влачеха, без да знаем защо.
Така и не ни обясниха. Или пък не ни интересуваше.
Майка ми ме натика през прозореца на Народното събрание, докато го замеряха с камъни и горящи дървета. „Кого видя?”, ме пита после.
Трябва да съм видяла исторически личности.
Не помня.
Помня, че бях объркана и не знаех какво се случва.
Бях на 6.

19.7.11

Random Kavarna Thoughts







Per Eriksson, снимка:  Metal Katehizis

1. Opeth са извънземни.
2. Loud Concerts rock. Страхотни професионалисти.
3. Dreamshade са ужасни, но играят добре плажен волейбол.
4. И са секси.
5. Илия Темелков прави готини снимки.
6. Katatonia имат яки слънчеви очила.
7. Глътнах си езика, като заговорих Андерс.
8. Беше култово да ги гледам как си хапват с басиста на изтърканата соцмасичка.
9. Трябва да има зимни метъл фестивали.
10. Katatonia изглеждаха така сякаш мразят концерти.
11. В един момент на барабаниста му беше толкова горещо, сякаш искаше да стане и да си тръгне.
12. Katatonia на слънце и 35 градуса е углавно престъпление.
13. Когато Йонас посочи яркото слънце, пеейки „How cold is the sun?”, направо ми дожаля.
14. Той е срамежлив и се притеснява да си покаже лицето.
15. На Meet&Greet-а гледал в земята, сякаш никога не е срещал фенове. Awwww... <3
16. Nephilim! Беквокалите. \m/
17. Виках прекалено много. :/
18. Jonas: “This song is about this guy [he points at Per Eriksson]. He’s my twin.”
19. Доста хора им знаеха текстовете. :))) (Което си е постижение, щото тия текстове не са лесни)
20. Открих двама души, които се съгласиха, че звукът им беше размит и неконтрастен (за разлика от този на Paradise Lost например). Роси, Жерар ;)
21. Следващия път в зала „България”. Hint, hint, Тангра...
22. Тениската с Unfurl е нечовешка.
23. Девойките от „На тъмно” лъжеха, че продават оригинален мърч.
24. Katatonia: “Are you waiting for Paradise Lost?”
Moonspell: “We are sharing this stage with some great musicians: Katatonia, Paradise Lost, Sylosis, Tiamat and Opeth”
Да забелязвате кой липсва и в двете изказвания?
25. Sonata Artica те карат да се самонараниш, само и само да млъкнат. Явка ;)
26. От друга страна стават за всякакви танци: кючек, ръченица, туист, „Криминале”, макарена, конна езда... Илия ;) Dance Festival Kavarna!
27. Вокалът им има ужасния навик да те събужда от сън с крясъци.
28. Paradise Lost предизвикват интересни трипове.
29. Бяха кристални. Перфектен звук, перфектни вокали, перфектен сетлист. (Само A True Belief липсваше... Тошко ;))
30. Aaron Aedy е невероятен! С такова удоволствие свиреше и беше тоооолкова огромен. Като action figure.
31. Ник: „И сега ще пийнем малко от местната бира... Как се чете това? А-пу-ха-ха? Апуаха.”
32. Що за родители са това, които си водят пеленачетата и едно-двегодишните деца на такъв фестивал?! То бива, бива метъл, ама тия са за затвор.
33. Казах ли, че Opeth са извънземни?
34. Тях и в 12.00 на обяд на 40 градуса да ги бяха изкарали да свирят, пак щяха да са съвършени.
35. Парадоксално, тревата на стадиона беше по-чиста от седалките.
36. Кебапчетата и кюфтетата бяха pure fucking metal!
37. Цените не бяха надути като на други фестове. Водата и кебапчетата бяха по левче. :)
38. Камен бряг на лунна светлина. Сюрреалистично.
39. Колата на Асен Тахчийски е най-яката кола на света. The-Isis-Opeth-Tool-Grails-Trololo-Car.
40. Хотелът на автогарата в Каварна е супер. 10 лв/вечер, чисти чаршафи, секси обща баня, телевизор и хладилник! о.О
41. Още един сладолед никога не е достатъчен. (Сладоледите в Каварна са по левче. След четвъртия ме беше срам да ям повече.)
42. Общината на Каварна изглежда чудно, отпред има много яка стена с рок мотиви. По сградите има огромни снимки на застаряващи рок звезди. :D
43. Не знам кой правеше саундчек към 17.00 на втория ден, ама много се лигавеше и пееше фолклорни песни на шведски (подозирам, че беше Микe).
44. Купих си мешка на 36 години за 2 лева! Има си печат „Качество и контрол ‘75”.
45. Втория ден нямаше слабо.
46. Казаха ни, че Sylosis са били много добри, яд ме е, че ги изпуснахме.
47. Вокалът на Tiamat се оказа много badass пич. Адски стабилна банда. Моите почитания, не очаквах така да забият. След като ми се стори, че бяха по-добри от всички групи до момента...
48. Накрая се включиха вокалът, китаристът и барабанистът на Moonspell (на чинелите, хахаха!) и стана голям мармалад.
49. Moonspell имат невероятен контакт с публиката.
50. Въпреки че не съм фен, трябва да призная, че са много добри музиканти и имат готини фенки.
51. Фернандо правеше заклинания на португалски. :)
52. Пълната луна изгря точно по време на Full Moon Madness.
53. Редки тениски: And So I Watch You From Afar, Sigur Rós – ярко синя! (radioactive toy), My Dying Bride, Sylvan, A Perfect Circle, Mastodon (последно това Распутин ли е или дядото на някого от тях?), Angels Walk Among Us (Калата), Fen (Тошко), Smallman (Христо).
54. Поздравявам човека с тениската на ASIWYFA и той: „Знам си, че на такива фестове трябва да си хипстър!”
55. Цонко (кметът) беше с тениска на Dream Theater.
56. Преди концерта Opeth пуснаха целия Mer De Noms на APC. \m/
57. Писах, че на живо Opeth звучат почти като в студио. Поправка: звучат МНОГО по-добре. Много. По. Добре.
58. Мислех си, че ще скачам и ще откача по време на Opeth, но вместо това се хванах за главата и стоях така през 90% от времето. Даже по едно време си поседнах, щото ми се подкосиха крачката.
59. Нищо не може да опише колко добре свириха. Няма смисъл и да се опитвам. Kavarna Delivered, indeed. Асен ;)
60. В един момент просто се чудех: „Къде попаднах, по дяволите?!”
61. Леголас. Nom nom nom. Храна за очите и ушите. Казаха ми, че заеквал, но имал няма такава приятелка.
62. Тежките вокали на Микаел бяха като от машинка и не ми е ясно как успяваше толкова бързо да превключи към най-чистите и верни вокали, които ехтяха из цяла Каварна.
63. Имаме си втори Леголас! Клавиристът е много готин - не само свири, но и пее добре. Някой каза, че бил свирил и с Тiamat?
64. Разбира се, мечтата ми беше да чуя на Микаел простотиите и тя се сбъдна напълно.
65. „Why the fuck haven’t we been here before?!”
66. “You know what we’re gonna do now? We’re gonna have ourselves a Rock&Roll party!”
67. The whole audience claps and screams “O-PETH” as if it were a soccer team. Mikael: ”OK, that’s enough… Hush… Hush… Shut up!... SHUT…THE FUCK...UP!”
68. “You know, when I was 10 years old, we used to have parties and I was in charge of the music. So there was a LOT of heavy metal. But I wasn’t stupid. All I cared about were, of course, chics. So in the backroom I had a whole cassette (it was cassettes at the time) with Scorpions. I think there was even some Lionel Richie on that cassette. He’s pretty good in fact, except for the funky parts… So I’ve always loved ballads. That’s why we decided to make a ballad album and now we’re gonna play a song from that album.”
69. “That same year we released a really heavy record separately from the… pussy magnet.”
70. “This next song… is a great song from our last record but I don’t think it’s popular enough. We need to make it more popular.” Hex Omega starts. o.O
71. Mikael sings … “That was Judas Priest.” :)
72. “Can you guys sing the beginning of ‘They all came down to Montreux’?” The audience sings: “They all came down to Montreux”. Mikael: “Is that all you’ve got? You don’t know the rest of the lyrics? You fuckers!”
73. “Now I want you to do something really funny and stupid. I want you to start headbanging without music on my mark.” Some people start screaming “Nooo!” and waving their fingers cause they’ve seen this trick before. ;) Some people do it anyway and he goes: “Very nice… But I saw some people who thought no one was watching. They were doing like this [moves his head gently back and forth]. I saw you! You pussies! Now you'll have to headbang for the other thirteen or so minutes, anyways...”
74. Видяхме вокалиста на Lake of Tears, един човек му предложи торта, но той каза, че е твърде дебел и такива неща не яде. :D:D:D
75. Паметникът на Дио оживява през нощта. Сериозно, чухме го.
76. А пък Окерфелд и компания са пили на фонтана пред хотел „OTDIH” до 5 сутринта. Мда, яд ме е.
77. В Мол ъф Каварна има билярд и тенис на маса с климатик. Искам да се преместя в Каварна.
78. Христо Красимиров: „Еми те Анатема откриха Господ и това беше...” :D (cult)
79. Lake of Tears не ми харесаха. Опитах се много, ама...
80. Руса. Красива. Сексапилна. И по-брутална от всички вокали на феста взети заедно.
81. Анджела Госоу е Мадона на метъла. :)
82. Ако не бяха Opeth, щях да кажа, че Arch Enemy сложиха всички групи в джоба си. Такова сценично поведение, такъв чар, диаболична руса мацка да хедбенгва и да реве по-добре от мъж... не се вижда всеки ден. Стилът им никак не е моят, но кофи респект за Arch Enemy. :)
83. Барабанистът изсвири нечовешко часовниково соло – много сложно и ритмично.
84. Това беше концертът, на който всички станаха на крака, за да видят що е туй на сцената.

13.7.11

„Застоят не е вариант”

Интервю с Jonas Renkse и Anders Nyström от Katatonia



Здравейте, Йонас и Андерс, много благодаря, че ще отделите време да ми отговорите. Казвате, че канализирате негативната енергия в музиката си, значи ли това, че Katatonia има терапевтичен ефект върху вас?

Anders: Да, може да се каже. Сигурен съм, че щях да бъда доста интровертен, асоциален и негативен човек, ако нямах Katatonia, защото нямаше да познавам друг добър метод за освобождаване от демоните. Мисля, че е много деликатно нещо, много чувствително решение да извличаш вдъхновение и заряд за музиката/изкуството от собствените си тежки емоционални състояния. Но това е, което сме избрали преди много време, следователно това е, което сме.

Фестът в Каварна ни звучи малко като магия, ще видим за пръв път и вас, и Opeth. Като казахме Opeth, радвате ли се за турнето ви през есента в САЩ? Какво мислите за новия им албум – Heritage?

Jonas: Мисля, че албумът е чудесен. Това е музиката, към която Opeth се стремяха от самото начало. Нямам търпение за турнето в САЩ. Чакат ни страхотни времена.

Какво мислите за чувството за хумор на Микаел?

Jonas: Ами, той е забавен човек. Лично аз смятам, че музиката на Opeth е по-сериозна и че концертите биха били доста по-съвместими със светогледа на групата, ако той не се опитваше да бъде новият Jerry Seinfeld (американски комик, бел. ред.) през цялото време. Но той знае моето мнение по въпроса и явно въобще не му дреме. Хаха.

Как успявате да съчетаете творчеството с турнетата и всички други ангажименти? Имате ли нужда от дисциплина, да творите или вдъхновението е нещо, което не става насила?

Anders: Нещата опеделено не са като преди, когато без усилие написвах музиката на целия албум сам и честно казано не знам, дали някога отново ще бъда в тази ситуация. Тези дни рядко имам време да композирам въобще, винаги съм зает и това не оставя много място за мотивация. Последните години, особено 2007 и 2008 бяха може би най-трудният творчески период, който някога съм имал. Искам да променя това, така че се опитвам да държа няколко китари на ръка разстояние из къщи, за да ми напомнят за себе си и да имам възможност да грабна някоя, когато вдъхновението се появи. Имам и малко домашно студио, което ми позволява да създавам и записвам всичките си идеи, но токът рядко е включен. Надявам се и това да се промени. Не искам да се насилвам, но вероятно се налага, ако искам нещо да излезе от мен въобще. Имам нужда от голям ритник в задника и няколко допълнителни часа на часовника!

Jonas: Това е нещо, което съм избрал. Справям се добре. Да, понякога отсъствам за дълго време, но после прекарвам повече време с децата си у дома, защото тогава имам повече време.

Колко са големи децата ви? Каква музика слушат?

Jonas: Имам двама сина, единият е на осем, другият е на две. И двамата много обичат музиката - в момента са популярни хитове в стил „Евровизия”.

Отделяте ли специално време, за да пишете музика или чакате вдъхновението?

Jonas: Различно е. Понякога най-добрата идея на света просто идва без предупреждение, а понякога трябва да свиря на китара цял ден, за да намеря и нещо нищожно, по което си струва да работя.

Новият ви албум е най-хармоничният и хомогенен албум, който някога сте правили. Бихте ли казали, че отразява съзравянето ви като личности?

Jonas: Предполагам, че да. Всъщност не съм си мислил върху това. Срещаме различни източници на вдъхновение непрестанно. Застоят не е вариант.

Къде ви пренася Night Is The New Day, когато го слушате?

Jonas: Просто в стаята, в която се борех с писането на песните. За съжаление, ми се иска да напомня някое много по-красиво място. Но мисля, че то не е за мен, а за слушателя!

Когато композирате песни, има ли момент, в който те започват да се пишат сами?

Anders: Да, обикновено това става, когато сме наистина уловени в творческия поток и достигнем върха. Прекрасно усещане е, когато имаш "лукса" да захвърляш идеи и да пресяваш останалия материал, вместо да чакаш появата на какъвто и да е материал. Всичко, което създадем, минава през филтър, дори няколко филтъра, така че сме много строги към себе си. Всяка част от песента трябва да е там с причина и да ни говори, така че когато свържем всичко, потокът да е стабилен.

Кога и къде пишете лирики?

Jonas: Обикновено събирам части, неща, които пиша у дома. После довършвам всичко в студиото.

Правите ли много редакции после? Трудно ли е да редактирате собствените си лирики?

Jonas: Много редакции! Да, трудничко е, но накрая си струва!

Как намирате баланса между простотата и клишетата?

Jonas: Не съм сигурен, че съм го намерил, хаха. Но се надявам, че имам вътрешна цензура, която поне ме спира от използването на най-лошите клишета.

Казвали сте, че птицата в Unfurl олицетворява смъртта – за какво е тази песен – за пристрастяването или за освобождаването?

Jonas: Може би и за двете, всъщност.

Песента Deliberation беше ли вдъхновена от някакви конкретни преживявания?

Jonas: Не мисля. Просо много сериозни мисли се сведоха до нещо доста абстрактно.

Кой е най-странният сън, който сте имали някога?

Jonas: Обиновено не помня сънищата си, а странните сънища, които си спомням, са твърде сложни, за да се разкажат, хаха. Използвам части от интересни сънища в лириките, но не много често.

Anders: Всъщност имам шантави сънища всяка вечер. Те напомнят на чудновати и неразбираеми филми на Дейвид Линч и най-често нямат контекст. Понякога ми се иска да можех да запиша тези сънища и да ги гледам отново, когато се събудя, а понякога не!

Все още ли мислите, че звукозаписните компании ще станат излишни с разрастването на интернет?

Anders: Мисля, че звукозаписните компании са изчезващ вид. Технологията напредва бързо и голяма част от звукозаписната индустрия изостава. Те не са просто една крачка зад другите, те са много назад! Ако или когато музикантите получат пълния контрол да промотират себе си и да финансират собствените си турнета, звукозаписните компании ще са последното нещо, което ще им трябва в уравнението, но все още не сме стигнали до там.

Мисля, че всички слушатели на Кататония имат един важен въпрос: нарочно ли слагате най-добрите си песни в EP-тата си? Да не би да са награда за истинските фенове?

Anders: Така е! Мисля, че синглите са чудесни издания за колекционери! Те обикновено са в ограничено количество и в тях има място само за няколко песни, така че можеш да представиш един основен сингъл от албума и да добавиш няколко ремикса и/или неиздавани песни, което просто ги прави специална придобивка. По някаква причина песните, които решихме да сложим в EP изданията си, станаха любими на феновете. Не беше умишлено, а просто някаква странна традиция, която изглежда се повтаря.

Имате ли някакви скрити послания в албумите, които феновете още не са открили?

Anders: Има няколко загадки в артуърка на някои албуми, в символите и в текста, които озадачиха хората. Но не смятаме да ги разкриваме или коментираме. Искаме да запазим нещата тайнствени.

Какво слушате в момента?

Jonas: Sun Kil Moon - Admiral Fell Promises, Tool - Aenima, Morbid Angel - Blessed are the sick, Red House Painters - Ocean Beach.

Anders: Въртя много 'Illud Divinum Insanus' на Morbid Angel по разбираеми причини. Също и новия албум на Autopsy. Други изпълнители, които много слушам са Sun Kil Moon, Rebecka Karijord, Fair To Midland, Lisa Miskovsky, Whitesnake ... Поддържам плейлиста си смесен и разнообразен, така че винаги да има нещо подходящо за всяко настроение и ситуация.

Кои са най-любимите ви албуми?

Anders: Би било по-лесно да посоча любими изпълнители или песни, но любими албуми... Това е просто твърде трудно! Предполагам, че албумът, който ми е най-близък, винаги ще е Disintegration на The Cure.

Знаем, че обичате Jeff Buckley и Radiohead. Имате ли други вдъхновения извън метъл сцената?
Jonas: Sun Kil Moon, Red House Painters, Talk Talk, Massive Attack... и много други.

Има ли група, която не можете да понасяте и защо?

Anders: О, колко време имаме? Хаха! Първото, което ми идва на ум е Godsmack! Cъумяват добре да бъдат еднакво ужасни за ушите и очите ми.

Коя песен описва настроението ви в момента?

Jonas: Lars Danielsson - Berlin.

Anders: Някоя мелодия за сън, твърде малко си набавям от него тези дни. Имам нужда от дрямка веднага!

Говорите за празнината, която вашата музика създава и в лириките си имате изрази като “I am nothing”, “dark night of the soul”, “repeating cycle of light/no light”, които ми напомнят за източната недуална философия. Интересувате ли се от подобни неща и мислите ли, че това празно умствено състояние всъщност е освобождаващо?

Jonas: Бих се радвал да се задълбоча в подобна философия, защото би ми се отразила добре. Но определено нямам ентусиазъм да уча.... Празното умствено състояние е нещо хубаво понякога.

Всеки има абсурдна мечта, която още не е изпълнил. Вие имате ли такава?

Anders: Знаете ли, мисля, че би било гмуркане с акули! Да се спусна в океана лице в лице с голямата бяла акула ми е мечта от дете. Трябва да я изпълня!

Jonas: Искам да имам собствена къща с ескалатор, който води в моя собствена спирка на метрото в мазето. Това е нещо, за което мечтая от години.

Вестник "Пари", pari.bg

12.7.11

Interview with Mariusz Duda (Riverside, Lunatic Soul)

Interview with Mariusz Duda of Riverside and
Lunatic Soul
after a gig in a Bulgaria Concert Hall, Sofia
Property of Money Daily, Bulgaria – pari.bg
Teodora Mousseva


Photo: Elena Nenkova, TMR


  • The show was great, thank you so much! How did you like the venue?
Mariusz: It was much better than the previous one where we played last year. This is a very similar venue to some venues we have in Poland – you know, with a great acoustic and everything. I heard that we’re the second rock band playing here – Anathema played last year. So that’s a big honor for us that we could play in that kind of place. Very, very, very nice.
  • Did you like the audience?
Mariusz: I couldn’t…you know, don’t like them. They were standing all the time in spite of the fact that there’s a lot of chairs here. That means that they’re very…with their heart open and their mind open. I adore your audience. They’re fantastic. They were very loud, they were singing and I felt that they really enjoyed our show and they really wanted to see us so it’s great. You’re one of the best. Seriously. We adore playing in brand new places. Like yesterday, we played in Romania for the first time, people were also very enthusiastic. That’s very cool. I don’t know why we played all the time in the West of Europe, we should come to the East more often. Greece, Turkey, the people are crazy! Amazing.
  • What inspires you? Do you think that gathering ideas is like catching a big fish, as David Lynch puts it?
Mariusz (smiles): You know, when you have the main idea what you want to talk about, then later you’re just waiting for the spark. Sometimes it comes suddenly, out of nowhere, sometimes you have to work on it, but when the spark appears, what happens later is just the normal flowing. Our ideas are first from the main subject and later after the spark…the flow, just the flow. The spark sometimes appears in different, totally different moments.
  • For example?
Mariusz: You know, when you’re just watching, reading, thinking, seeing something and you’re just… ”Yeah, that’s it!” I think that’s just the normal way for everybody just trying to do stuff from nothing. Create. I always have to have the idea. For instance, when I had the idea for my solo project Lunatic Soul about all those dead people… And the spark appeared the moment that I saw some nice, I remember, pictures… pictures of dead people, you know. Old photography of dead people from the beginning of the 20th century. Did you see the movie “The Others” with Nicole Kidman? If you remember this picture, she found a picture of three people. They slept. It was one of the most beautiful photography I’ve seen, very amazing and a little scary. And I remember that when I saw these pictures, I decided to do 3 or 4 tracks.
  • Yeah, I think I can relate Summerland to The Others.
Mariusz: No, it wasn’t Summerland. As far as I remember, it was something like Near Life Experience. And Summerland was more connected to those images: black procession and it’s raining…
  • Was it a real funeral?
Mariusz: My very close friend, maybe not a friend but someone from the family had this near death experience. That was the main reason why I created Lunatic Soul – I wanted to check this subject, you know, about your soul wondering somewhere…
  • Have you ever had such experiences? You describe it quite well.
Mariusz: No, me not. I just asked some questions and I received some answers. It’s very intimate music. Very close to the listener. That’s why it touches some very personal stuff.
  • Do you separate your ideas, like: this is a Riverside tune and this is a Lunatic Soul tune?
Mariusz: Mostly yes. And I try to remember that in Riverside I’m not the main composer, I’m just a par of the mechanism. I’m like someone who just gathers ideas from different people, so I can combine them in one piece. In Lunatic Soul I can do everything by myself. In Riverside in some parts also too but I still don’t want to forget about the character of everyone because I think the strength of Riverside is that all instruments in music are very important. There’s nothing like one leader and the rest. Every one of us is more or less on the same music level and everyone has a very characteristic style of playing on his own instrument which is very cool and I would like to keep it.
  • What are the main differences between Lunatic Soul and Riverside?
Mariusz: First of all I think that Riverside is much more a rock band so all those ideas that I wanted to connect with rock music – some very specific rock music – rock, metal, mellow stuff together. And Lunatic Soul is more experimental and alternative I think. Everything is based on the groove, on the rhythm, on the trance, they are very simple songs but they are building atmosphere… I Riverside we have also the same but the songs there are more colorful. Lunatic Soul is colder, more black and white. Riverside is more full of color, more melancholic in a different way. So when I have an idea, I think: if this is in that kind of color I’m taking it to Riverside and if it’s in this kind of color I’m taking it to Lunatic Soul.
  • You see your sounds in colors?
Mariusz: Yes, I guess so.
  • Actually… The pictures you saw in “The Others”, they’re black and white…
Mariusz: Yeah, right.
  • So what’s next on Lunatic Soul?
Mariusz: There will be some bonuses that we’re planning to do with KScope – some kind of a limited edition with instrumental tracks that didn't find a place on the main two albums. Probably September we will have a new release which will be called Lunatic Soul Impressions.
  • I think all Bulgarian fans have one nagging question: What’s up with Poland? Does the government put some magic substance in your water? Poland has become a synonym of great metal, rock, prog music, you name it… There’s no bad band in Poland.
Мariusz: Oh, I think there’s a lot of crappy bands in Poland. But yeah, I agree that something happened. Maybe in some part it happened also because of us. Because so far Poland was quite well known for it’s metal music: Vader, Behemoth, Decapitated. And we were the first rock band that makes some kind of ambitious music: post-progressive, progressive… And we started to work hard on that. And we started to play tours abroad. And after that a lot of bands in Poland believed that if we can, they can to. Maybe we were an inspiration for some people, maybe we were the proof that you can make it without blabbling all the time…that, you know, we have bad conditions and everything is so bad… C’mon, stop blabbling, just pull yourself together and do something! But we’re a very specific market I think and we’re very open to the ambitious music right now. Because on TV we have a lot of crappy bullshit. And you need a different side of that. So a lot of people are just choosing this alternative side of music. I think it’s much better.
  • September is Riverside’s 10th anniversary, how would you describe those 10 years?
Mariusz (bites off a piece of his Mars bar): I’m sorry… I think during those 10 years we had some bright moments and some very crappy moments. And I think the shiny parts were those days when we had just signed the contract with InsideOut, when we released the Second Life Syndrome or when we went to tour with Dream Theater. And those crappy moments probably were some shows that we played. At the beginning we would play for, I don’t know, sometimes 10 people somewhere in the middle of deep black whole, you know… But this was just the beginning so we had to do this. And some festivals we shouldn’t have played also. Anyway, we’re still alive…let’s hope for another 10 years…
  • And kicking!
Mariusz: Yeah, you think we’re kicking?
  • Hell yeah!So we know that the first three Riverside albums were a trilogy but I read in some interviews that it’s not the exact order. Which one should be the first track?
Mariusz: I’m still waiting for the moment that I’ll have free time and I will sit and try to explain much more about this trilogy. So far it’s a very open subject. Most of all it’s the story about someone who probably was a schizophrenic. Of course, I wrote it in a way that there was a lot interpretation, there was a lot of space for your own interpretation. But my interpretation is that some day, some time someone wakes up and realizes he killed someone. Probably he killed his girlfriend or very close friend or second part…maybe it’s not a he but a she… But anyway, he did a terrible thing. And the shock was so big that he decided to start living in his own mind. To push this away… To push away this terrible thing that happened, right? And he couldn’t believe that he could do this. So he created this person in his mind.
  • Is this “Conceiving You”?
Мariusz: No, the beginning of the story is Parasomnia. (sings) It’s “lying here on the floor, starting to come around…” And after that when you have these words in “Ultimate Trip” – and now you will be my soul mate, I’m going to make you up again… So he’s going to make up someone else and later in the part of “Out of Myself” they’re just fighting with each other, living just like normal people. So they split up and in Second Life Syndrome he’s learning how to live without this person but later he’s trying to go back to this. So the first part of Rapid Eye Movement brings back to the beginning of the story. It’s some kind of circle. So, if we want to split it, it’s a little bit like Pulp Fiction, the movie. If you split Rapid Eye Movement because it has two parts – Fearless and Fearland  and you start from Parasomnia, later you have those tracks from Rapid Eye Movement, Out of Myself, Second Life Syndrome and the first part of Rapid Eye Movement. I think this is the correct line of the script.
  • But it’s not autobiographical?
Mariusz: No, no, there are some moments of course but I would lie if I said that everything is my own experience. In some parts – yes.

  • So what’s next?

Mariusz: The new album will be released next year. And I think I will think of something connected with the end of the world. 2012, right? We will see… Maybe some kind of post-apocalyptic mood. I always wanted to do this.
  • There’s a lot of great books and movies on the topic.
Mariusz: Yes, Mad Max, Waterworld. And games: Fallout, for instance. Right now I’m reading Cormack McCarty – The Road.
  • Do you have any favorite literature authors?
Mariusz: Yeah, I have. In the past I read a lot of Jonathan Carroll, some Polish authors. And now I think I’m a huge fan or Haruki Murakami. He’s like David Lynch in a different way. You’re writing a book, nothing’s happening in this book, but you’re writing a novel, a thriller. It’s amazing. Later, in the end, it means that you’ve just read about 500 hundred pages and nothing happened! (laughs) But the language is the most important in those books. And I adore this language, I love it.
  • Yeah, you like to play with language. On Lunatic Soul: Near Life Experience, I’m scared to life,…
Mariusz: Yes. Asoulum.
  • You like David Lynch too?
Mariusz: Yes, I love him. But I’m not sure about his last movie – Inland Empire. Anyway, I liked it because there were a lot of Polish actors in it and it was shot in Łódź in Poland.
  • Have you read his book оn transcendental meditation?
Mariusz: Yes, I’ve read it and I also have with me on this tour the movie “David Wants to Fly”, but I haven’t seen it yet.
  • Tell me about the last album. Is it a criticism of our hectic attention deficit lives or is it some kind of confession?
Мariusz: In some way maybe yes… Especially in Hybrid Times there is the criticism. But mostly it was based on the idea that sometimes you really need to slow down to realize some things. These days we’re in a hurry all the time, we’re running all the time, that we don’t even have an idea what’s going on around us and it’s very sad. One day we just I was saying to Grudziń for instance: “Man, did you know that in two days I will be 36 years old! How did it happen?! How fast!”
  • Time Flies.
Mariusz: Time flies, exactly. So I think I wanted to take some pictures of the reality I’m in and write it in my way. I like this idea – to write the lyrics in a way so I can take the things with the open mind, with the flying heart and soul, I would just take them to Lunatic Soul. And with Riverside I would like to focus on the things that are going on right now. And I just started this with Anno Domini High Definition and I would like to continue it.
  • Why High Definition?
Mariusz: It was another game of words. I wanted to connect the symbol of our times – this TV with High Definition and Blue Ray (that’s why I said “the tortured porn on the Red Roy disc”, Red Roy meant Blue Ray, but I didn’t do advertisement for them) – with the other symbol of our times – ADHD. The attention deficit disorder which became a very, very, very famous disorder for everybody – everyone is sick now and have this ADHD. It was really funny because I also have some kind of conditions like that, so I just wanted to put those things together. So when you have Anno Domini High Definition and then you have ADHD.
  • Do you have an idea about the topic of the third Lunatic Soul album?
Mariusz: I think it will be connected with a totally different thing than living after death, but I’m not sure what yet. Maybe I will fly over the cuckoo nest, we’ll see. This is my thing, you know, this is my cup of tea. I love that kind of literature, movies and everything. All those dark things connected with death and being crazy. And some personal problems with your own mind. This is so cool, I would like to continue this.
  • This is a very personal question but have you ever felt like you’re going insane?
Mariusz: Yeah, some lyrics are very personal on Lunatic Soul. But I’m not using drugs. It’s OK without that. I can take care of my music without this.
  • It’s amazing that you’re pulling it off without any drugs.
Mariusz: I don’t need drugs to be crazy, you know!

24.6.11

Stillness Street

Влизам тук без думи. Събувам ги на вратата и стъпвам в тишината. „Кой си ти?”, ме пита тя. Оставих думата на прага, чакай да се върна да си взема отговора.
Стъпвам. Поглеждам. Няма ми краката. Кой е стъпил?
Тук винаги звучи музика. Разтварям се. Като кубче лед във вода. Или вода в кубче лед. Все тая.
Понякога във въздуха се носят мисли. Като трополене на трамвай по релсите. Излизам на балкона да му махна. Често го изпускам. Понякога спира и не иска да си иде. Тогава се прибирам и слушам. Искам да изляза, да обуя думите и да ида да го бутам. Но това не е моя работа. Не е мой тоя трамвай все пак.
Понякога между стените минават чувства. Като миризма на палачинки от съседката. Малко ме ядосват, но ги пускам. Черни балони в небето.

18.6.11

Isis - Oceanic (Complete Booklet Lyrics)



in this place the light cracked through parted lips. in this place he built of sand homes that caved and sagged....long he laid in the sun's yellow stare, on the edge with his eyes rolled back, the waves were calling him. (washing away, he thinks of you, everything slows, light's flashing through)...

their walls were weak with salt of eye long since dried. but through these walls, throught the tiny cracks he saw the sun dripping in...this is what he'd always known, the promise of something greater just beyond the water's final horizon...never sleeping, never waking, the sun poured in in dream, but silence was pervasive....in this secret way the other new you first, kept close in skin, in blood, and in he was in darkened room, rape she was and ready for the death....

never there or always leaving, even shadows managed to betray, and in this place he knew he'd always wake alone...the porcelain grin is cracking, incest to uncoil, your laugh spreads yawning, black hole formation, drowning and the first real breath takes hold, washed in a chill so peaceful, he sinks further......in this truth he knew himself to be and so he stepped from sinking sands into (false) light's embrace, his body burst wide open, sucking in the air.... (i draw close, you fall away, seeing what you'd always known to be true). dust floats through sun in water.

...as he teetered on the edge, with his eyes rolled back, jet streams criss crossing over his head, the sun laid his wavering shadow over the surface of the water. his mind spun with tangled thoughts and his legs shook in his advance towards the watery redemption...

...the wind blew in his ears and his face streamed with tears....smoke rose behind his eyes from internal incinerations, he was breaking up...

...suddenly everything slowed - his faltering limbs steadied, the tears ceased to flow and seemed to dry quickly in the warm sun, the wind dropped to an impercepitble hum, the boiling blood which choked his insides shrank back into rhythmic circulation, and somewhere deep inside it all collapsed...

...light flashed in his minds eye and a series of quick but distinct images proceeded through him in rapid succession...

...the jet streams trailed away into nothingness as his body spun lazily through the warm air, this was his direction as he'd always known, ever downward, approaching an uncertain void (uncertain, but surely more significant than the dull throb of his current existence)....

...as the surface of the water drew close he closed his eyes and felt it all fall away...

...with the crack of his body on the surface everything splintered into it's final dissolution - nothingness seeped in from all sides and his mind swam in every direction, freeing him of thought, of worry, of horror, his blood drifted into the depths or circled towards the surface and blew off into the breeze.

...this is what he'd always known, the promise of something greater just beyond (or below) the water's final horizon...

he sees like he's never seen before, the water carries him away, soon he ceases to be at all. he is light in water...
his head swam with fevered blood, sick with love and laughter, he dipped in first through the eyes as stars bled through crystal pupils, petals fell from your lips, but jaundiced light crept from the eyes, and so those days, the water down, you walked the stride together, sewn with seeds of rape, raised on stilts towards heaven, he was the grace that broke your fall...(all in, all in, all in a day).... incest and lust burst like fire. under guise of play and age, so the roots were poisoned.

and in this way the seed was passed from sister back to brother.....(a day it changes everything).....in the center he was the axis, black and singed with fire, the mighty serpent, the secret. he had seen it, felt its might, bent under the blend of familial blood and the diseased infusion. rape she was and ready for the death...his time there so long, his fingers traced the endless walls, like liquid was the sadness, until into the light he stepped....

first it came in small waves, and then the thirst for oceans filled his mind - he would dream of lungs swollen with water, cells fattened with salt... what a blessing absence of memory could be....rid the eye of image, cleanse the brain with brine.....salt of tears and ocean mesh....(love.... flow..... fear no window.....minds lime.....oceanic..... dissolve him).....

13.6.11

тениска

Усмивките са излишни
Те са като крилете на ангелите
Закърнели и излишни
Те се катерят към веждите
И плашат.
В тях живеят малки същества,
Които танцуват.
И пеят.
И крещят.
И се смеят.
Серафимови усмивки
Пълни с пърхане
И ритъм
Хладна маска
Пее тъжно във устата.
И халюцинира.
Жадни мелодии.
Пълни със спонтанност.
Сърбящи и мои.
И желание да те обичат.
И навлизане в личното пространство.
И главоболие.
Химнът няма смисъл.
Като толкова го обичаме.
Празно ателие.
Макроливади.
Спи ми се.

10.6.11

no clue

http://grooveshark.com/s/The+Whore+The+Cook+And+The+Mother/3IVFO3?src=5

I often wonder… Was he always this filthy or did I make him so? Is he still warm and breathtaking under the dark smog and dirt? Is he still a child? Asking me:



“Moon, why are you so sad?”
“Why do you laugh like a sea-gull?”
“Why are your hands like pigeons?”
“Why do you smell like cake?”
“Why can’t I eat you?”
“Why can’t I breathe you in?”
“Why can’t I make you small and carry you in my pocket?”


What can I do? What can I do to clean him? What can I do to make this pollution go away? I have no clue. No damn clue. Never had, never will. An obscure soul I will never understand.

Ah...yeah...two cats. In another life.

to my golden one

















(c) Vladimir Georgiev

http://grooveshark.com/s/When+We+Dance/2qOync?src=5


Sting. On stage. And all I think about is you.
All those nights of frantic writing.
Every lyric is you, you, you.
I…still…love…you.
So much.
I remember dreaming of you and then listening to When We Dance.
I had a dream last night
I dreamt you were by my side
Walking with me baby
My heart was filled with pride


Such serenity. The serenity we had, the warmth, the refuge, the trust that we’re not alone at being alone…
Discovering every song, every verse, every note together… I went through some old diaries and found some of my letters to you. So daring, so pure, so innocent. I could never write such brave letters again.
Have I told you that you made me who I am? I wouldn’t be the person I am today without you.
My very core is you.
You, and Sting, and night air.
Simple things really – autumn, moon and rain. So many letters, so many words, and all that’s left are the simple things, the basics – nature and music.
Sunrises and sunsets.
Stars and nebulas.
Falling leaves and autumn air.
Rain and thunderstorms.
Sea and sea-gulls.
Moon and clouds.
Mulder and Scully. :)
Alanis and Tori.
The Little Prince and the Fox.
Sharing and understanding.


Simple things – Our things


I miss you.
I miss you!

9.6.11

Тест по абстрактност




Българското модерно изкуство отново доказа, че може

28-годишният Викенти Комитски спечели наградата за съвременно изкуство БАЗА 2011







"Човешката памет е безгранична, така че да записваш идеите си е всъщност нещо много разумно. Независимо от тяхната сложност, принципите на конретното изкуство ни предлагат възможност за опростеното им представяне. (...) То не изисква твърде много ресурси и притежава не само естетическа, но и силно социална функция – да възпитава обществото в устойчиви морални ценности и висока духовност по пътя към духовното му съзряване.”


Силни думи на Георги Димитров, един от номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА. Може би биха ви се сторили дори прекалено силни, когато стъпите в Софийската градска художествена галерия, където са изложени творбите на шестимата млади артисти, номинирани за наградата. Мнозина вероятно биха се зачудили какви морални стойности възпитават цветните квадрати на Георги Димитров, бясно въртящият се стол на Викенти Комитски и пружиненото легло на Албена Баева, от което посетителите трябва да скочат.


Но не се залъгвайте. Ако отминете мнимо неутилитарната абстрактност на изложбата, ще разберете, че съвременното българско изкуство е много живо и рита. Но за да може то да подпомогне „духовното ви съзряване”, трябва да му отделите доста внимание. Това не е изложба за 15 минути, в която просто скачате от едно легло и набързо разглеждате едни неща.


Когато попитах служителите на галерията какво е искала да каже Стефания Батоева с огънатата аптечка, от която се бори да излезе духът на лекарството и която нашепва „Изпий ме”, ми отговориха: „На който пише за изкуство, му е ясно.” Този отговор ме развесели, защото шансът да отгатнеш какво се е случвало във вътрешния свят на Стефания, когато й е щукнала тази чудна идея е 1 на 1000. И именно това е прекрасното на тази изложба – тя оставя много, много, много място за интерпретация. И то интерпретация, за която ви е нужна сериозна основа – математически и физични познания, абстрактно мислене, философска нагласа и желание за разгадаване на невидимото. Ако дотук не сте се отказали, значи изложбата е за вас и сте готови за духовно развитие. Или просто духовна мастурбация (не по-малко забавна и важна), ако го погледнем от друга перспектива.


Можете с часове да мислите върху изречението „Настоящият момент не съществува”, написано с фулмастер върху транспаранта с инструкции за употреба на времево-пространствената инсталация на Албена Баева (в която участва и въпросното легло, на което, ако много се уморите от мислене, може просто да си скачате). Дори фактът, че думите принадлежат на Св. Августин могат да събудят една-две асоциации в съзнанието ви.


Доста асоциации би събудило и нежното растение на Викенти Комитски, което е успяло да си проправи път покрай стъклото, с което е покрита саксията му. А когато забележете, че името му е „Аlter Ego” асоциациите се умножават геометрично.
Въобще над творбите на Викенти може много да си блъскаш главата – негов е и лаптопът, повдигнат с малък крик напомнящ счупен крак (това още не съм го разгадала), който има програма, създаваща празни страници до безкрай. Толкова много интерпретации са възможни, че май е по-добре просто да се радваме на хубавата идея за генератор на (не)съдържание без да тълкуваме.


Купата на Мина Минов, която се разхожда с мъка по стената и оставя мръсна следа също буди много взаимовръзки. Напомня на войнишка каска и се казва „Да вървиш в продължение на почти един час”. Връзката между двете създава картини, които те отдалечават от залата и миришат на война. Но разбира се, почти сигурно е, че Мина е имал предвид нещо съвсем друго. Но в това се крие красотата на изкуството.


„По време на Арктическите експедиции през XIX век, моряци се завръщали с истории за чудато оформени ледници. Бързо, ледниците се превърнали в популярна тема за художници, които интерпретирали този природен феномен, като фантастични структури, често наподобяващи архитектурни форми, като например катедрали или арки. Тези изображения, почти винаги представени като достоверно представяне на действителни места, демонстрират колко привлекателно за артиста е да дегизира субективната абстракция като обективна истина.”


Това казва Петър Минчев за своите играещи със светлината и тъмнината айсберги, нарисувани с акрил на платно. И думите му звучат много обнадеждаващо, защото изразяват смелостта на младото българско изкуство да вярва в абстракциите и да настоява те да бъдат уважавани като обективни истини.


Наградата


Създадена през 1990 г. в Чехия по идея на директора на Фондацията за гражданско общество (САЩ) Уенди Люерс, днес ежегодната награда за млади художници се дава в 10 европейски страни и се смятa за едно от най-престижните отличия. Сред държавите, присъединили се към наградата, са: Чехия, Словакия, Хърватска, Косово, Сърбия, Македония, Босна и Херцеговина, Словения, Албания.
Страните активно обменят информация, в резултат на което е основана международната мрежа за награди за млади художници YVAA (yvaa.net).
През 2008 г. в инициативата се включва и България с помощта на Института за съвременно изкуство – София, който организира конкурса като продължение на традицията да представя млади автори в програмата „Място за срещи".
Целта на конкурса е да открие нови възможности за образование, изследване и професионална реализация пред младите художници. Досега за наградата са кандидатствали над 120 художници, а номинирани са 21.
Кандидатите, които не трябва да са родени по-рано от 1976, представят портфолио и се представят в изложба.
Победителят печели стипендия и шестседмичен престой в International Studio and Curatorial Program (ISCP), Ню Йорк през периода октомври 2011 – май 2012 и самостоятелна изложба през 2012 г. в галерията на ИСИ - София.


Журито


Яра Бубнова
Лъчезар Бояджиев
Светослав Кокалов
Надежда Олег Ляхова
Даниела Радева


Номинирани


Албена Баева
Стефания Батоева
Георги Димитров
Викенти Комитски
Мина Минов
Петър Минчев


Предишни носители


Рада Букова (2008)
Самуил Стоянов (2009)
Антон Терзиев (2010)


(с) Вестник "Пари"